پایان نامه واکاوی تجارب زیسته دانشجویان در انتخاب مسئله رساله دکتری |
ف آن ذکر نمودهاند (بازرگان،1379؛ قراملکی،1386؛ دیانی،1382؛ شپارد و همکاران، 2000؛ رفیع پور، 1370). برای پی بردن به مسئله تحقیق قواعد خاصی مشخص نشده است، ولی به طور اصولی میتوان با بهرهوری از تجارب شخصی، با استنتاج از نظریههای موجود و با مطالعه نوشتههای مربوط به موضوع مورد علاقه محقق به وجود مسئلهای برای تحقیق پی برد (دیانی،1382: 36).
علیرغم اهمیت و اعتبار پایاننامهها و مقالات علمی به عنوان منابع اطلاعاتی ارزشمند، شواهد حاکی از آن است که پرداختن به موضوعات بیاهمیت و تکراری و غفلت از مسائل بنیادین در مطالعات متعدد نشان داده شده است. یکی از علل تحقیقات سطحی و بعضاً نامعتبر در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقی همین انتخاب ناسنجیده، غیرعملی، مطالعه نشده و باری به هر جهت بودن موضوع پژوهش است. (قراملکی، 1386؛ شبلی،1974: 30). لاگمن، کاندیف و شالمن[21] (1999) به مطالعاتی اشاره میکنند که طی آن صرفاً یک دهم از پژوهشهای انجامشده به عنوان رسالههای دکتری علوم تربیتی و پژوهشهای آموزشی منتشرشده در نشریات، کارهای قابل احترام و جدی هستند. تراورز[22] (1983) نیز با بررسی موضوعات تحقیقات آموزشی در طی تاریخ تعلیم و تربیت آمریکا نتیجه میگیرد که بخش زیادی از پژوهشهای انجامشده به دلیل سطحی بودن موضوع مورد بررسی تغییر چندانی در حوزه تعلیم و تربیت آمریکا ایجاد نکردهاند. پیدا کردن موضوعی که هم تازه باشد و هم مشکلی از جامعه حل کند، دانش جدیدی تولید کند و همچنین با تواناییهای دانشجویان همخوان باشد کار به نسبت دشواری است و پژوهشهای دانشجویی نشان میدهد که کمتر رسالهای وجود دارد که مسئله آن بااحساس مشکل شکل گرفته باشد (مطلبی، 1388: 26). به دلیل تفاوت توانمندی دانشجویان در انتخاب مسئله پژوهش و فرآیندهای مربوط به آن و از سوی دیگر اینکه در منابع مختلف قواعد خاصی برای انتخاب موضوع تحقیق بیان نشده است و در اغلب منابع تجارب شخصی محقق را به عنوان یکی از منابع اصلی مسئله یابی معرفی نمودهاند. تجربه، آموزش و پژوهش پیوندی ناگسستنی دارند و تجربه نگاری که همان اندیشیدن به تجارب حاصل از انجام امور و ثبت کردن و ماندگار نمودن آنهاست، گنجینهای بیهمتاست (اصغری نکاح، 1385؛ هافمن کیپ، آرتیلس و لوپز تورس[23]، 2003)؛ بنابراین، محقق در این پژوهش سعی داشته است تجارب زیسته دانشجویان دوره دکتری رشتههای علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برای انتخاب و گزینش مسئله تحقیق مورد بررسی قرار دهد و دغدغه اصلی وی کشف پاسخی برای این سؤال است که چگونه دانشجویان دوره دکتری رشتههای علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد مسئله پژوهشی مناسب رسالهشان انتخاب می نمایند؟
1-2 هدف پژوهش
بررسی چگونگی و کیفیت انتخاب مسئله رساله دکتری دانشجویان رشتههای علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد
1-3 سؤال پژوهش
تجربه زیسته دانشجویان دوره دکتری رشتههای علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برای انتخاب مسئله پژوهشی رسالهشان چگونه است؟
فصل دوممبانی نظری و پیشینه پژوهش
· مبانی نظری پژوهش سایت های دیگر : |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-03-05] [ 10:38:00 ب.ظ ]
|